12 augusti 2008

Manga tips!

Hej!

Jag är ny på biblioteket och kommer att tipsa om mina specialintressen; japanska serier och filmer (manga och anime) och fantasy. Det händer också att jag skriver om ungdomsböcker, musik och film. Mitt första inlägg kommer dock behandla manga.

Om du gillar manga finns det tre serier jag själv läst och rekommenderar:


Bleach - Information om denna serie finns under manga-etiketten på bloggen. Vi har än så länge denna serie endast på engelska. Serien kommer att dyka upp i november på svenska och vill ni att vi ska köpa in den ge oss är det bara att säga till oss på biblioteket. Den är stundtals underhållande och komisk. och med mycket action. Handlingen är medryckande och passar tonåringar och uppåt.




Fullmetal Alchemist - Den handlar om två bröder Edward och Alphonse Eric, som försöker väcka sin döda mor till liv. Det gjorde något som alla alkemister svär över att inte göra. Men de får betala ett högt pris för detta. Alphonses själ binds till en uråldrig rustning och nu kämpar de för att ställa allt till rätta. En av mina absoluta favoriter!




xxx Holic - Watanuki Kimihiro, en ung man som är född den först april plågas av att han kan se andar och spöken. Han har turen att träffa på häxan Yuko som lovar att hjälpa honom. Hennes tjänster är dock inte gratis så han måste jobba för henne för att få hjälp. Innan han vet ordet av jobbar han som hushållerska i häxans hem. Yuko har en butik och det är inte helt vanliga kunder som besöker henne vilket han märker rätt snart. Serien är underhållande, men man ska nog gilla det mystiska för att få ut något av mangan.

Serierna tilltalar nog killar i första hand, men även tjejer kan ha glädje av att läsa dem. Alla tre serierna finns till utlån på biblioteket. Bleach på LäsUngt, Fullmetal Alchemist och xxxHolic på barn & ungdomsavdelningen. Läs dem!

1 kommentar(er):

Sofia sa...

Tack för tipsen!