22 april 2008

Jasmines boktips

Hej på er! :)

Jag praoar här i biblioteket och ska nu skriva i bloggen. Jag ska tipsa er om några böcker jag tyckt om. Jag skriver om tre böcker, en engelsk, en svensk och en finsk.

Min "boksmak" varierar mycket men mest tycker jag om äventyr och fantasi, exempel på böcker är Harry Potter, Eragon och Artemis Fowl.

Första boken jag tipsar om:



Boken är skriven av Kim M. Kimselius. Boken heter "Tillbaka till Pompeji"och det är den första boken i den långa serien och är då den första delen av Ramonas äventyr.
Ramona reser till Rom med sin klass. De besöker staden Pompeji som för länge sedan begravts under aska. Ramona hamnar i äventyr och träffar nya människor som hon måste hjälpa. Boken var spännande och jag rekommenderar den till alla unga läsare!


Andra boken:

Boken "North Child" av Edith Pattou. Den handlar om Rose, som alltid velat ge sig ut på äventyr även om hennes föräldrar inte vill det. En dag kommer det plötsligt en isbjörn till deras hus i Norge och tar Rose med sig till nya äventyr. Rose tvingas lämna sin familj och gå igenom tuffa händelser.

Boken är mycket bra, det finns både kärlek och äventyr i den. Den är skriven på ett mycket fint sätt med många detaljer. Jag rekommenderar boken till dem som kan flytande engelska och orkar läsa tjockare böcker, alltså till lite äldre läsare.


Till slut:


För dem som läser finska böcker. Boken är skriven av den finske författaren Tomi Kontio. "Keväällä isä sai siivet" handlar om två pojkar, Timo och Tomi, vars mamma och pappa försvinner mystiskt och de måste ge sig ut för att leta efter dem men de hamnar på ett hemskt barnhem. Där får de kämpa mot den elaka kvinnan som driver barnhemmet.
Boken har kallats för den finska versionen av Harry Potter, passar alltså för dem som gillar fantasy. Mycket bra bok och rekommenderas till unga läsare. Första delen i en bokserie med tre böcker.


Ja, det var allt för mig. Hoppas ni läser någon av dem här!


Ha det bra. :)


- Jasmine

0 kommentar(er):